Monday, November 9, 2009

MEGA LONG!!!

Sesiapa yang tinggal berdekatan dengan area Penampang semestinya sedar akan kewujudan Mega Long...Mega Long mula dibina sekitar 3 tahun yang lepas dan diuar-uarkan sebagai pusat membeli-belah yang terpanjang di Penampang..Data ini sememangnya menarik dan sedap untuk didengar oleh sesiapapun..Akan tetapi, pembinaan Mega Long ini sebenarnya turut memberi impak negatif>>>Sebagai belia,inilah pendapat dan pandangan kaca mata saya sendiri mengenai dengan pembinaan Mega Long,
1)Menggalakkan pembaziran wang ringgit..
>>>Sememangnya akan terjadi kerana ura-ura mengatakan bahawa Mega Long ini akan dilengkapi dengan panggung wayang,pusat siber, shopping mall & mcm2 lagi..Mega Long ni seakan-akan menggantikan tempat centre Point di KK kerana orang ramai yg tinggal di Penampang tidak perlu lagi bersusah payah ke KK..turun Donggongon ja bah..
2)Masa bukan lagi "emas yang berharga"
>>>>Memang sah belia2 akan menghabiskan masa berharga mereka terutamanya hujung minggu berkeliaran di Mega Long..Org bilang,sekadar "cuci mata" pun jadilah..Kemungkinan masa untuk "melayani" pun dipinggirkan..
3)Ponteng Sekolah..
>>>>Hal ini mungkin terjadi memandangkan lokasi Mega Long yang berdekatan dengan 4 buah sekolah di Penampang iaitu Sm St Michael, Smk DPM, Smk Bahang dan Smk Limbanak..Anak muda terutama yang nakal2 menjadikan Mega Long sasaran utk ponteng sekolah.
4)Menambahkan kesesakan lalu lintas di area Penampang,
>>>>Semestinya kerana kuantiti kenderaan yg singgah di Donggongon bertambah..Tidak perlu lagi bersusah payah pergi ke KK..
5)Bilangan Populasi Pilaxx Bertambah??
>>>>Jika kita lihat di bandar Donggongon ketika ini,populasi Pilaxx blh dikatakan ramai..Dan cuba bayangkan jika Mega Long sudah mula beroperasi?Sudah tentu bilangan populasi ini bertambah berganda-ganda...Bukan nak bersifat rasis ataupun prejudis terhadap populasi ini, cuma sy sedikit terkilan dengan gaya hidup mereka yg ganas, kurang sopan, tidak menghormati dan kadang2 biadap..(bukan semua tapi kebanyakan mereka)..Jika hal ini terjadi,sy boleh membayangkan bahawa kita seolah-olah hidup di bumi Timor Leste..
6)Kes Jenayah & Gejala Sosial Meningkat..
>>>>>Kes seperti bertumbuk,bergaduh,mencuri,merompak,melepak,vandalisme dan lain2 diramalkan meningkat..Sebab ramai muda-mudi akan berkumpul di kawasan Mega Long dan sekaligus meningkatkan risiko berlakunya gejala2 sosial ini...(faham2 la jiwa remaja ini..)
Walaubagaimanapun, pembinaan Mega Long ini bukannya tiada kesan putihnya..Pembinaan Mega Long ini sekaligus meningkatkan taraf bandar Donggongon itu sendiri dan juga menyediakan peluang pekerjaan kepada masyarakat setempat..Oleh itu,kepada muda-mudi di luar sana, gunakanlah kemudahan yang disediakan dengan sebaik-baiknya dan bukannya menyalahgunakannya..
p/s: Cuti sekolah sy mau kerja di Mega Long..huhuhuhu..

2 comments:

  1. anduuu bah,..ko uda duluan ambi topic ne..tapi tiapa,nanti kta share2 info...i do agree ngan suma reason ko tu,bro..sometimes this development bring pro & of course there's more contra's...

    ReplyDelete
  2. atuukoi!!!
    Saya suka post ne...haha..
    betul2...

    ReplyDelete